شرکت hp

شرکت هیولت پاکارد (HP)

شرکت هیولت پاکارد (HP)

شرکت هیولت پاکارد (که به آن HP گفته میشود) (/ˈhjuːlɪt ˈpækərd/ HEW-lit PAK-ərd) یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است که مقر اصلی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا واقع شده است. این شرکت مجموعه ی وسیعی از اجزای سخت افزاری و نرم افزاری و خدمات مرتبط با مشتری، کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMB ها) و سازمان های بزرگ که شامل بخش های مربوط به مشتریانِ دولتی، بهداشت و آموزش میشود را توسعه داده است.

این شرکت توسط بیل هیولت و دیوید پاکارد در یک گاراژ در پالو آلتو تاسیس و در ابتدا تجهیزات آزمایش های الکترونیک را تولید می کرد. HP از سال ۲۰۰۷ تا نیمه ی ۲۰۱۳ تولید کننده ی پیشروی کامپیوترهای شخصی در دنیا بود که بعد از آن برند لنوو از HP پیشی گرفت. این برند سخت افزارهای مربوط به بخش محاسبات، ذخیره سازی داده و شبکه را تولید و نرم افزارهایی را طراحی و سرویس هایی را در این رابطه ارائه می داد. خطوط اصلی تولید آن شامل سرویس های محاسبات شخصی، سرورهای استاندارد صنعتی و سازمانی، دستگاه های ذخیره سازی مربوطه، محصولات تحت شبکه، نرم افزار و طیف متنوعی از چاپگرها و دیگر محصولات تصویرپردازی میشود. HP محصولات خود را به صورت مستقیم، آنلاین، فروشندگان لوازم الکترونیک، خرده فروشی ها، شرکت های نرم افزاری و عمده فروشان تکنولوژیک به خانواده ها، شرکت های کوچک و متوسط و سازمان ها میفروشد. HP نیز برای محصولاتش خدمات و مشاوره هایی را در سرتاسر دنیا ارائه میدهد.

در نوامبر ۲۰۰۹ HP اطلاعیه ی مالکیت ۳Com را صادر و در تاریخ ۱۲ آوریل ۲۰۱۰ معاملات آن بسته شد. در ۲۸ آوریل ۲۰۱۰ HP سهام Palm, Inc را به ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار خریداری کرد. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۰ برنده ی مناقصه ی ۳PAR  به ارزش هر سهم ۳۳ دلار (جمعا ۲٫۰۷ میلیارد دلار) شد که در این رقابت توانست از کمپانی dell پیشی بگیرد.

شرکت هیولت پاکارد در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۵ بخش فروش کامپیوترهای شخصی و پرینترهایش را از بخش شرکت های تجاری و کسب و کارهای خدماتی اش جدا کرد که این منجر به ایجاد دو شرکت معاملاتی به نام های HP Inc. و Hewlett Packard Enterprise شد. در سال ۲۰۱۷ شرکت هیولت پاکارد خدمات شرکتی اش را به DXC Technology و قسمت نرم افزاری به نام Micro Focus تقسیم کرد.

تاریخچه

گاراژ موجود در پالو آلتو که هیولت و پاکارد شرکت شان را از آنجا راه اندازی کردند

گاراژ موجود در پالو آلتو که هیولت و پاکارد شرکت شان را از آنجا راه اندازی کردند

 

 

لوگوی هیولت پاکارد که از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۴ از آن استفاده شده است.

لوگوی هیولت پاکارد که از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۴ از آن استفاده شده است.

بیل هیولت و دیوید پاکارد فارق التحصیل رشته ی مهندسیِ برق از دانشگاه استندفورد در سال ۱۹۳۵ هستند. کمپانی در یک گاراژ در نزدیکی پالو آلتو با مشارکت یکی از پروفسورهای باتجربه به نام فردریک ترمن در دانشگاه استندفورد (در خلال یک رکود اقتصادی بزرگ) تاسیس شد. در خلال توسعه ی هیولت پاکارد، ترمن برای آنها مثل یک مربی بود. در سال ۱۹۳۸ پاکارد و هیولت یک کار نیمه وقت در یک گاراژ اجاره ای با سرمایه ی اولیه ی ۵۳۸ دلار شروع کردند. در سال ۱۹۳۹ هیولت و پاکارد تصمیم گرفتند با هم شریک شوند. آنها برای اینکه مشخص کنند اسم شرکت هیولت پاکارد (HP) یا پاکارد هیولت (PH) باشد با همدیگر سکه پرتاب کردند. در ۱۸ آگوست ۱۹۴۷ نام آن مشخص و در ۶ نوامبر ۱۹۵۷ نام آن عمومی و فراگیر شد.

از بین پروژه های زیادی که آنها کار کرده اند، نوسانگر صوتیِ دقیق مدل HP200A اولین محصولی بود که بسیار موفق بود. نوآوری که آنها در این محصول ارائه کردند استفاده از یک لامپ رشته ای (که به نور پیلوت معروف است) به عنوان یک مقاومت وابسته به دما در بخش بحرانی مدار می باشد که کار تثبیت دامنه ی موج سینوسیِ خروجی را انجام می دهد. این باعث شد تا مدل ۲۰۰A را ۸۹٫۴۰ دلار بفروشند در حالیکه رقبا نوسانگرهایی با پایداری کمتر را تا ۲۰۰ دلار میفروختند. ژنراتورهای سری مدل ۲۰۰ تا سال ۱۹۷۲ با عنوان ۲۰۰AB تولید شدند و کم کم بهبود پیدا کردند.

یکی از اولین مشتریان شرکت، کمپانی والت دیزنی بود که هشت مدل از نوسانگرهای ۲۰۰B  (هر کدام ۷۱٫۵۰ دلار) را خریداری کرد تا از آنها برای تقویت سیستم های صوتی Fantasoundsurround sound نصب شده در تئاترها و ارائه ی صدای فانتزی استفاده کند.

آنها در طول جنگ جهانی دوم بر روی فناوری ضد رادار و فیوزهای توپخانه کار کردند که همین امر باعث شد پاکارد (اما نه هیولت) از پیش نویس معاف شود.

HP200A، یک نوسانگر صوتیِ دقیق که یکی از اولین محصولات موفق کمپانی بود.

HP200A، یک نوسانگر صوتیِ دقیق که یکی از اولین محصولات موفق کمپانی بود.

 

HP به عنوان بنیان گذار نمادینِ سیلیکون شناخته شده، اما با این حال دستگاه های نیمه هادی را به صورت فعالانه مورد بررسی قرار نداده. بخش همکاران هیولت پاکارد که در سال ۱۹۶۰ تاسیس شد، بخش دستگاه های نیمه هادی را برای کاربرد داخلی توسعه داد. ابزارها و محاسبه گرها محصولاتی هستند که از این دستگاه ها استفاده می کنند.

HP در راستای توسعه ی چند محصول کیفیت بالا، در سال ۱۹۶۰ با کمپانی های سونی و یوکوگاوا الکتریک همکاری کرد. این محصولات موفقیت چشمگیری کسب نکردند، چون که تولید محصولات تحت نظارت HP در ژاپن صرفه ی اقتصادی نداشت. HP و Yokogawa یک سرمایه گذاری مشترک (Yokogawa-Hewlett-Packard) را در سال ۱۹۶۳ به منظور فروش محصولات HP در ژاپن انجام دادند.

HP یک کمپانی کوچک به نام Dynac که مختص تجهیزات بود را تاسیس کرد. دلیل انتخاب این نام این بود که عبارت “hp” در صورت برعکس شدن تبدیل به عبارت “dy” میشود. در نهایت Dynac به Dymec تغییر نام داد، و سپس در سال ۱۹۵۹ به همان نام HP تغییر نام داد. HP مینی کامپیوترها و تجهیزات آنها را با استفاده از شرکت تجهیزات دیجیتال (DEC) مورد آزمایش قرار داد، اما پس از اینکه به نتیجه رسید به جای کار با DEC یک تیم طراحی کوچک دیگر را ایجاد کند، با مینی کامپیوترهای سری HP 2100 / HP 1000 در سال ۱۹۶۶ وارد بازار شد. این سیستم ها طراحی شان مبتنی بر انباشتگر بود و رجیسترهایی تقریبا مشابه با معماری Intel x86 داشت که هنوز هم امروزه از آن استفاده می شود. این مدل تا ۲۰ سال تولید شد و تلاش های زیادی صروت گرفت تا با مدل های جدید جایگزین شود. اما با این وجود نسبت به کامپیوترهای کاری و خانگی سری HP 9800 و HP 250 عملکرد بهتری داشت.

دهه ۱۹۷۰

لوگوی شرکت هیولت پاکارد که از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۹ از آن استفاده می کرد

لوگوی شرکت هیولت پاکارد که از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۹ از آن استفاده می کرد

 

HP 3000 یک طراحی مبتنی بر پشته ی پیشرفته برای یک سرور محاسباتی بیزینسی می باشد که بعدا توسط RISCtechnology مورد تایید قرار گرفت. سریِ HP 2640 ترمینال های هوشمند، رابط های مبتنی بر فرم را برای ترمینال های ASCII  معرفی کرده و کلیدهای کاربردی مبتنی بر صفحه نمایش را ارائه کرده اند که در حال حاضر از آنها در پمپ های گاز و خودپردازهای بانکی استفاده میشود. سری HP 2640 حاوی یکی از اولین صفحه نمایش های بیتی است که وقتی با مجموعه دستورات آموزشی میکروکد شده ادغام شد، اولین برنامه ی نمایشیِ WYSIWYG  به نام BRUNO  را فعال سازی کرد که بعدا تبدیل به برنامه ی HP-Draw بر روی HP 3000 شد. اگرچه در ابتدا این موضوع خنده داری بود، اما HP در نهایت در زمینه ی فروش از IBM بزرگ ترین فروشنده ی فناوریِ دنیا پیشی گرفت.

کامپیوتر شخصی Hewlett-Packard 9100A که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، نیاز شما را نسبت به کامپیوترهای بزرگ رفع میکرد.

کامپیوتر شخصی Hewlett-Packard 9100A که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، نیاز شما را نسبت به کامپیوترهای بزرگ رفع میکرد.

 

با اینکه Programma 101 اولین سیستم رومیزیِ تجاری بود، HP توسط مجله ی Wired به عنوان تولید کننده ی اولین دستگاه به نام کامپیوتر شخصی (Hewlett-Packard 9100A) در سال ۱۹۶۸ معرفی شد. در سال ۱۹۶۶ در فیرا دی میلانو (در کشور ایتالیا) Programma 101 به “پرسنل کامپیوتری” نامگذاری شد. HP نام آن را محاسبه گر رومیزی قرار داد، چون همانطور که بیل هیولت گفت “اگر ما آن را کامپیوتر خطاب کنیم، ممکن است توسط معلمان کامپیوتر مورد تایید قرار نگیرد، چون شبیه به یک دستگاه IBM نیست. بنابراین ما تصمیم گرفتیم آن را محاسبه گر بنامیم و تمام ابهامات مربوط به آن را برطرف کنیم”. یکی از شاهکارهای مهندسی این بود که مدار منطقی آن بدون هیچ مدار مجتمعی ساخته شده بود؛ پردازنده ی آن کاملا به صورت مجزا تعبیه شده است. صفحه نمایش CRT، کارت ذخیره سازی مغناطیسی و پرینتر از دیگر مشخصات آن بودند و حدودا ۵۰۰۰ دلار قیمت داشت.

صفحه کلید ماشین چیزی بین یک ماشین حساب مهندسی و یک ماشین اضافی است. در این دستگاه کیبورد الفبایی وجود ندارد.

استیو وزنیاک بنیان گذار شرکت اپل در اصل وقتی در کمپانی HP کار می کرد کامپیوتر Apple I را طراحی و امتیاز آن را به آنها واگذار کرد، اما آنها این محصول را در بازارهای علمی، بیزینسی و صنعتی ارائه نکردند.

کمپانی در ازای برخی از محصولات اعتبار جهانی را کسب کرد. آنها در سال ۱۹۷۲ اولین ماشین حساب الکترونیک دستی علمی (HP-35)، در سال ۱۹۷۴ اولین ماشین حساب دستیِ قابل برنامه ریزی (HP-65) و در سال ۱۹۷۹ اولین ماشین حساب الفبایی عددی، قابل برنامه ریزی و قابل توسعه (HP-41C) و اولین ماشین حساب نمادین و گرافیکی را معرفی کردند. اوسیلسکوپ ها، تحلیل گرهای منطقی و دیگر ابزارهای اندازه گیریِ آنها مانند ماشین حساب های علمی و بیزینسی شان از نظر استحکام و قابلیت استفاده بسیار مشهور هستند (محصولات بعدی در آن زمان جز خط تولید Agilent بودند که بعدا تحت عنوان Keysight Technologies از این مجموعه جدا شدند). در این دوره فلسفه ی طراحی کمپانی به صورت “طراحی برای دوره های بعدی” بود.

سری ۹۸x5 کامپیوترهای رومیزیِ تکنیکال در سال ۱۹۷۵ با مدل ۹۸۱۵ رونمایی شدند؛ و سری ۸۰ که ارزان تر و جز کامپیوترهای تکنیکال بودند در سال ۱۹۷۹ با مدل ۸۵ به بازار آمدند. این ماشین ها از یکی از نسخه های زبان برنامه نویسی BASIC استفاده می کردند که پس از روشن شدن ماشین به سرعت در دسترس قرار میگرفتند و از یک نوار مغناطیسی اختصاصی برای ذخیره سازی استفاده می کردند. کامپیوترهای HP از نظر قابلیت با نسل های بعدیِ کامپیوترهای شخصیِ IBM برابری داشتند، با اینکه محدودیت های مربوط به فناوری های آن زمان باعث شده بود قیمت ها بالا بروند.

دهه ۱۹۸۰

لوگوی کمپانی هیولت پاکارد از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۰

لوگوی کمپانی هیولت پاکارد از ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۰

 

لوگو همراه با کلمه ی اختراع در قسمت پایین

لوگو همراه با کلمه ی اختراع در قسمت پایین

در سال ۱۹۸۴، HP پرینترهای جوهر افشان و لیزری را برای سیستم های رومیزی معرفی کرد. این محصولات بعدا به اسکنر مجهز و کم کم دستگاه های چندکاره تولید شدند. مهم ترین دستگاه های موجود در این حوزه عبارت اند از پرینترهای تک کاره، اسکنر، دستگاه کپی و دستگاه فکس. مکانیزم های چاپ مربوط به پرینترهای لیزریِ بسیار محبوب HP تقریبا کاملا وابسته به قطعات Canon Inc (موتورهای چاپ) هستند که این مکانیزم ها از فناوری توسعه یافته توسط Xerox استفاده می کنند. HP سخت افزارها، سیستم عامل ها و نرم افزارهایی را توسعه می دهد که داده ها را برای مکانیزم های چاپ به نقطه تبدیل می کنند.

در تاریخ ۳ مارس ۱۹۸۶، HP دامنه ی HP.com را ثبت کرد که نهمین دامنه ی اینترنتی بود که ثبت میشد.

در سال ۱۹۸۷، گاراژ پالو آلتو که هیولت و پاکارد کسب و کارشان را از آنجا راه اندازی کردند به عنوان یکی از نقطه عطف های تاریخیِ ایالت کالیفرنیا در نظر گرفته شد.

دهه ۱۹۹۰

در دهه ی ۱۹۹۰، HP خط تولید کامپیوترش را توسعه داد که در وهله ی اول هدفش کاربران دانشگاهی، تحقیقات و کسب و کار بود. HP نیز از طریق دستاوردهایش رشد زیادی کرد. این کمپانی در سال ۱۹۸۹ شرکت Apollo Computer و در سال ۱۹۹۵ شرکت Convex Computer را خریداری کرد.

در اواخر دهه، HP سایت hpshopping.com را به عنوان یک شرکت تابع مستقل برای فروش آنلاین و مستقیم محصولات به مصرف کنندگان راه اندازی کرد. در سال ۲۰۰۵ این مرکز به ” HP Home & Home Office Store” تغییر نام داد.

از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸، هیولت پاکارد اسپانسر تیم فوتبال انگلیسیِ Tottenham Hotspur بود.

در سال ۱۹۹۹ تمام کسب و کارهای غیر مرتبط با کامپیوتر، ذخیره سازی و تصویرپردازی از HP تفکیک شدند تا فناوری های Agilent را شکل دهند. Agilent بزرگ ترین زیرمجموعه ی عمومی در تاریخچه ی سیلیکون می باشد. این مجموعه یک کمپانی ۸ میلیارد دلاری با حدود ۳۰۰۰۰ کارمند را راه اندازی کرد که کارشان ساخت ابزار علمی، ابزار نیمه هادی، ابزارهای نوریِ شبکه ای و تجهیزات الکترونیک تستی برای تلکام و R&D بی سیم بود.

در ماه جولی سال ۱۹۹۹، HP کارلی فیورنیا (قبل از AT&T و لوسنت) را به عنوان اولین زن فعال در حوزه ی CEO در مجموعه صنعتی Dow Jones معرفی کرد. فیورنیا پیشنهاد کاریِ بزرگ تری را از پیشینیان خود دریافت کرد. در خلال رکود فناوری در اوایل دهه ی ۲۰۰۰ فیورنیا به عنوان عامل CEO به کار گرفته شد و منجر به ادغام با Compaq شد (بر اساس اظهارات CNN) و این کار باعث بکارگیری ۳۰۰۰۰ کارمند امریکایی شد. کمپانی تحت رهبری او دوبرابر شد. هیئت مدیره ی HP در طی برخی از اختلاف نظرها در سال ۲۰۰۵ از او خواست که کناره گیری کند و او در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۰۵ استعفای خود را اعلام کرد.

فروش به ایران با وجود تحریم ها

با وجود تحریم های صادراتی که توسط بیل کلینتون در سال ۱۹۹۵ علیه ایران تصویب شد، HP در سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از پرینترها و محصولات کامپیوتری اش را از طریق یک شرکت تابعه ی اروپایی و یک شرکت توزیع کننده در دبی به ایران فروخت. این گزارش ابتدا توسط Boston Globe ارائه شد و این شرکت تحقیقاتش را با SEC شروع کرد. پاسخ HP این بود که محصولات در سال مالی ۲۰۰۸ به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار برای توزیع به شرکت Redington Gulf (یک شرکت مستقر در هلند) فروخته شدند و این فروش ها از طریق یک شرکت تابعه ی خارجی صورت گرفته و HP تحریم ها را نقض نکرده.

HP در سال ۲۰۰۳ شرکت Redington Gulf را “عمده فروش سال” نامگذاری کرد. یک نشریه ی مطبوعاتی اعلام کرد که “دانه های روابطه Redington-Hewlett-Packard  شش سال قبل برای بازار ایران کاشته شده”. در آن زمان Redington Gulf فقط ۳ کارمند داشت که تنها هدف شان فروش محصولات HP به بازار ایران بود. HP با توجه به مقامات سابق که در راستای تحریم ها کار می کردند، به واسطه ی یک شرکت تابع خارجی یک روزنه را برای فروش پیدا کرده بود. HP پس از تحقیقات SEC روابط خود با  Redington Gulf را قطع کرد.

۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵

در سوم سپتامبر ۲۰۰۱، HP اعلام کرد که با شرکت Compaq بر سر ادغام دو کمپانی به توافق رسیده است. در می ۲۰۰۲ پس از رای گیری سهام داران، HP رسما با Compaq ادغام شد. قبل از این برنامه هایی برای تحکیم تیم ها و خطوط تولید در نظر گرفته شده بود.

Compaq قبلا در سال ۱۹۹۸ یک شرکت تجهیزات دیجیتال بود. بنابراین HP هنوز از محصولات دیجیتال سابق (مدل های PDP-11، VAX و AlphaServer) پشتیبانی می کند.

عملیات ادغام پس از مجادله هایی با والتر پسر بیل هیولت انجام شد؛ او مخالف با این کار بود. Compaq در سال ۱۹۹۷ سهام شرکت Tandem Computers (که کارش را با کارمندان HP آغاز کرده بود) و در سال ۱۹۹۸ سهام Digital Equipment Corporation را خریده بود. با بکارگیری این استراتژی، HP تبدیل به یکی از عوامل اصلی در بازارهای سیستم های خانگی، لپتاپ و سرور شده بود. پس از ادغام با Compaq، نماد HPQ که ترکیبی از دو نماد قبلی بود و نماد HWP و CPQ در نظر گرفته شد. این کار برای نشان دادن اهمیت اتحاد این شرکت ها و نیز با توجه به واژه های کلیدیِ مربوط به دو کمپانیِ Hewlett-Packard و Compaq (شرکت دوم به خاطر وجود حرف Q بر روی همه ی محصولاتش معروف شد) انجام شد.

در سال ۲۰۰۴ HP سری DV 1000 را تولید کرد که شامل HP Pavilion dv 1658 و ۱۰۴۰ میشد. دو سال بعد در می ۲۰۰۵ HP کمپین خود با شعار “کامپیوتر شخصی است” را راه اندازی کرد. کمپین باعث شد تا مسئله ی “PC یک کامپیوتر شخصی است” محقق شود. کمپین از روش بازاریابی ویروسی، دیدگاه های پیچیده و وب سایت مربوط به خودش (www.hp.com/personal) استفاده می کند. برخی از تبلیغات برجسته ی آن عبارت اند از Pharrell، Petra Nemcova، Mark Burnett، Mark Cuban، Alicia Keys، Jay-Z، Gwen Stefani و Shaun White.

۲۰۰۶-۲۰۰۹

در سال ۲۰۰۶، HP چند محصول جدید شامل سیستم های رومیزی، نوت بوک های ارتقا یافته، یک ایستگاه کاری و نرم افزار مدیریت آنها که OpenView Client Configuration Manager 2.0 نام دارد را روانه ی بازار کرد. در همان سال ارزش سهام HP به دلیل رسیدن به نتایج خوب در چهار ماه آخر سال بر اساس برنامه ی Hurd و کاهش نیروی کار و هزینه ها، بالا رفت.

در ماه ژولی سال ۲۰۰۷، HP توافقنامه ای را مبنی بر به دست آوردن Opsware در یک مناقصه به ارزش هر سهم ۱۴٫۲۵ دلار امضا کرد. این باعث ادغام نرم افزار Opsware با نرم افزار سازمانیِ فناوری اطلاعات مدیریت Oracle شد.

در سال های ابتدایی که Hurd نقش جدید خودش را ایفا میکرد، قیمت سهام HP بیش از دو برابر رشد کرد. با اتمام سال مالی ۲۰۰۷، HP برای اولین بار ۱۰۰ میلیارد دلار فروش داشت. درآمد سالانه ی شرکت به ۱۰۴ میلیارد دلار رسید و بر IBM رقیب خود غلبه کرد.

در ۱۳ می ۲۰۰۸، HP و Electronic Data Systems (EDS) اعلام کردند که یک توافق نامه مبنی بر خرید سهام EDS توسط HP امضا کرده اند. در ۳۰ ژوئن، HP اعلام کرد که دوره انتظار قوانین بهبود ضد انحصاریِ Hart-Scott-Rodino مربوط به سال ۱۹۷۶ به پایان رسیده است. “برای انجام معاملات هنوز نیاز به تاییدیه EDS سهامداران و ترخیص کالا از کمیسیون اروپایی و دیگر مراجع قضایی غیر امریکایی است و این معاملات با توجه به تایید یا لغو شرایط موجود در توافقنامه انجام میشود”. توافق در ۲۶ آگوست ۲۰۰۸ با رقم ۱۳ میلیارد دلار نهایی و اعلام شد که EDS مجددا تحت عنوان “EDS یک کمپانی مربوط به HP” تولید خود را انجام می دهد. در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ عملیات اخراج ۲۴۶۰۰ از کارگران قبلیِ EDS انجام شد (بر اساس گزارش سالیانه سال ۲۰۰۸ این رقم تا پایان سال ۲۰۰۹ به ۲۴۷۰۰ نفر می رسد). از تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹ EDS به عنوان HP Enterprise Services شناخته شد.

۱۱ در نوامبر ۲۰۰۹، ۳Com و هیولت پاکارد اعلام کردند که هیولت پاکارد سهام ۳Com را به ارزش ۲٫۷ میلیارد دلار می خرد. این معامله یکی از بزرگ ترین معاملاتی است که توسط غول های تکنولوژی در راستای یکپارچه شدن انجام شد. از زمان شروع بحران های مالی در سال ۲۰۰۷، غول های تکنولوژی دائما فشاری فراتر از بازارهای فعلی شان احساس می کردند. کمپانی Dell به منظور حمله به حوزه های کسب و کاری که قبلا در تصاحب IBM بود، سهام شرکت Perot Systems را خریداری کرد. آخرین اقدام هیولت پاکارد تصاحب بازار دیتای شبکه های سازمانی بود که تحت سلطه ی Cisco قرار داشت.

۲۰۱۰-۲۰۱۲

در ۲۸ آوریل ۲۰۱۰، شرکت Palm و هیولت پاکارد اعلام کردند که HP قصد خرید palm را با ارزش ۱٫۲ میلیارد دلار دارد. قبل از این خبر شایع شده بود که ممکن است HTC، Dell، Research in Motion یا HP ممکن است سهام Palm را بخرند. با اضافه شدن گوشی های Palm به خط تولید HP، این کمپانی این گوشی ها را همراه با گوشی های سری iPAQ به فروش می رساند اما از آنجایی که گوشی های iPAQ فروش خوبی نداشت palm توانست حضور HP در بازار گوشی را بسیار پررنگ تر کند. خرید Palm مجموعه ای از امتیازات با ارزش را همراه با سیستم عامل موبایل به نام webOS برای HP به ارمغان آورد. در تاریخ ۱ ژولی ۲۰۱۰، مالکیت Palm نهایی شد. خرید webOS مربوط به Palm باعث ایجاد یک شرط بندی بزرگ در راستای ایجاد اکوسیستم HP شد. در تاریخ ۱ ژولی ۲۰۱۱، HP اولین تبلت خودش به نام HP TouchPad را تولید کرد که سیستم عامل آن webOS بود. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۰، HP با پشت سر گذاشتن Dell برنده ی مناقصه ی ۳PAR به ارزش هر سهم ۳۳ دلار (جمعا ۲٫۰۷ میلیارد دلار) شد. HP پس از به دست آوردن Palm، برند Compaq را نیز خریداری کرد.

در ۶ آگوست ۲۰۱۰، CEO Mark Hurd در میان بحث ها استعفای خود را اعلام CFO Cathie Lesjak مسئولیت مدیر عامل موقت را به عهده گرفت. Hurd به خوبی HP را اداره و تبدیل به یکی از ستاره های Silicon Valley شده بود. در زمان مدیریت او، HP از نظر درآمد تبدیل به بزرگ ترین کمپانیِ کامپیوتر شده بود. در آن زمان او متهم به آزار و اذیت جنسیِ یکی از همکارانش شد. تحقیقات منجر به سوالاتی در مورد ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار هزینه های خصوصیِ او و عدم افشاگری روابط دوستانه ی او شد. از برخی از مشاهدات اینطور میتوان استدلال کرد که Hurd بی گناه است، اما هیئت مدیره استعفای او را خواستار شدند. تحلیل های عمومی به دو صورت انجام شدند؛ برخی از افراد این اقدام HP در راستای رسیدگی به بینظمی ها را مورد ستایش قرار دادند و برخی نیز آن را یک اقدام پرهزینه و ناخوشایند در راستای از بین بردن یک مدیرِ زحمت کش تلقی کردند. در شرکت HP، Hurd بر مجموعه ای از بخش ها که ارزشی معادل با ۲۰ میلیارد دلار دارند، نظارت می کند. این کار کمپانی را قادر ساخت تا سرویس های مربوط به تجهیزات شبکه ای و گوشی های هوشمند را توسعه دهد. ارزش سهام HP پس از چند ساعت معامله ۸٫۴% سقوط و در ظرف ۵۲ هفته (یک سال) ۹ میلیارد دلار از دارایی آن کاسته شد. Larry Ellison که هیئت مدیره ی HP قصد برکناری او را داشت عنوان کرد که “هیئت مدیره ی HP بدترین تصمیم را گرفته اند؛ این در صورتی است که سال ها قبل احمق ها استیو جابز را را اپل اخراج کردند”.

در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۰، Léo Apotheker مدیر عامل و مدیرعامل HP شد. انتصاب Apotheker باعث بروز یک واکنش قوی از سوی Larry Ellison مدیر اجراییِ Oracle شد؛ وقتی یکی از شرکت های تابعه ی SAP  از نرم افزار Oracle سرقت کرد او مسئول آن شرکت بوده و به همین دلیل Larry Ellison از او شکایت کرده است. SAP این شرکت را پذیرفت که در حال حاضر بسته شده و مالکیت معنوی Oracle را به طور قانونی به دست آورده. پس از خروج Hurd، HP در بازار با مشکل روبرو شده و در حال سقوط بود و برای کار در بازارهای جدید مثل بازار خدمات سیار با مشکل مواجه شده بود. استراتژی Apotheker به طور عمده مرتب سازی سخت افزار و انتقال به سرویس های نرم افزاریِ سودآورتر می باشد. در ۱۸ آگوست ۲۰۱۱، HP اعلام کرد که قصد دارد از بازار تلفن هوشمند و کامپیوتر و تبلت کناره گیری و بر روی “اولویت های استراتژیک محیط ابری، راه حل ها و نرم افزارهای متمرکز بر روی بازارهای شرکتی، تجاری و دولتی” تمرکز کند. آنها نیز بخش فروش کامپیوترهای شخصی را در نظر داشتند و میخواستند یک بخش جداگانه برای آن ایجاد کنند. میخواستند از بازار PC خارج و در عین حال به فروش سرورها و دیگر تجهیزات مربوط به مشتریان تجاری ادامه دهند. این استراتژی بود که پیش از آن توسط IBM در سال ۲۰۰۵ به کار گرفته شده بود.

وقتی کمپانی HP تصمیمات جدیدش را اعلام کرد سهام آن حدودا ۴۰ درصد کاهش یافت (در روز ۱۹ آگوست ۲۰۱۱ فقط ۲۵% پایین آمد). تصمیمات جدید عبارت بودند از: متوقف کردن وب سایت تجاری (مربوط به تلفن های همراه و کامپیوترها و تبلت ها)، فروش بخش مربوط به سیستم های شخصی (زمانی که HP بزرگ ترین تولید کننده ی کامپیوترهای شخصی در جهان بود).  تحلیل گرهای رسانه اقدامات HP را به یک “تغییر استراتژی” و یک “هرج و مرج” برای تغییر موقعیت سریع و افزایش درآمد استنتاج کرده اند.

در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۱، هیئت مدیره ی HP، مدیر اجرایی اش chief executive را اخراج و یکی از اعضای هیئت مدیره و Meg Whitman رئیس پیشین eBay را جایگزین او کرد. همچنین Raymond J. Lane به عنوان مدیر اجرایی او در نظر گرفته شد. اگرچه Apotheker تقریبا ۱۰ ماه خدمت کرده بود، اما در جریان جبران خسارت حدود ۱۳ میلیون دلار دریافت کرده بود. HP در دوران خدمت او بیش از ۳۰ میلیارد دلار را در بازار سرمایه از دست داده بود. چند هفته بعد، HP اعلام کرد بر اثر یک بررسی به این نتیجه رسیده که بخش PC بیش از حد یکپارچه بوده و این بخش برای عملیات تجاری یک بخش حیاتی محسوب میشود و کمپانی تصمیم دارد یک بخش جدید به عنوان گروه سیستم های شخصی را ایجاد کند. یک سال بعد در نوامبر ۲۰۱۲، در جریان مستقل شدن ۹ میلیارد دلار خسارت وارد شد که این موضوع شدیدا مورد دادرسی قرار گرفت. در این جریان HP مدیریت قبلی فرایند پروژه ی تفکیک را به فساد مالی متهم کرده و آنها را در هر دو کشور به مراجع قضایی فراخوانی کرده است و در همین راستا مدیریت قبلی فرایند پروژه ی تفکیک، HP را به سوء استفاده از “textbook” برای محافظت مدیران در برابر انتقاد و سرزنش، اطلاع قبلی از موقعیت مالی جریان تفکیک و سوء مدیریت جریان تفکیک متهم کرد.

در ۲۱ مارس ۲۰۱۲، HP اعلام کرد بخش های مربوط به پرینت و سیستم های شخصی تبدیل به یک بخش واحد شده و رهبری آن به Todd Bradley از بخش PC سپرده میشود. مدیر بخش چاپگرها Vyomesh Joshi از کمپانی جدا میشود.

در ۲۳ می ۲۰۱۲، HP پس از کاهش ۳۱ درصدی سودش در سه ماهه ی دوم ۲۰۱۲ اطلاعیه ی اخراج تقریبا ۲۷۰۰۰ کارمندش را اعلام کرد. کاهش سود با توجه به رشد محبوبیت گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر دستگاه های سیار اتفاق افتاد که باعث کاهش فروش سیستم های شخصی شد.

در ۳۰ می ۲۰۱۲، HP از اولین مرکز داده ی انرژیِ خالص صفرش رونمایی کرد. مرکز داده ی HP طرحش استفاده از انرژی خورشیدی و دیگر منابع تجدیدپذیر به جای شبکه های برق سنتی بود.

در ۱۰ ژولی ۲۰۱۲، مشخص شد که نرم افزار نظارت بر سرور HP یک آسیب پذیری امنیتیِ ناشناخته دارد. یک هشدار امنیتی در مورد دو تهدید به مشتریان داده و یک patch جدید منتشر شد. یک ماه بعد، به منظور نشان دادن آسیب پذیری، سایت رسمی مرکز آموزش HP توسط یک هکر پاکستانی به نام “Hitcher” هک و محو شد.

۲۰۱۳-۲۰۱۵

در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳، HP اعلام کرد تعداد شغل هایی که تا اکتبر ۲۰۱۴ ایجاد می کند از ۲۹۰۰۰ به ۳۴۰۰۰ عدد می رسد. تعداد شغل ها تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۲۴۶۰۰ رسید. در پایان سال ۲۰۱۳ کمپانی ۳۱۷۵۰۰ کارمند داشت. در ۲۲ می ۲۰۱۴ HP اعلام کرد میخواهد علاوه بر ۳۴۰۰۰ شغلی که در ۲۰۱۳ اعلام کرد، ۱۱۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ شغل دیگر نیز ایجاد کند. در آن زمان مدیر عامل شرکت Meg Whitman اعلام کرد “ما میخواهیم کم کم HP را به یک کمپانی جالب تر، کم هزینه تر، پرمشتری تر و شریک محورتر تبدیل کنیم که بتواند در حوزه ی متغیر IT موفق تر باشد”.

در ژوئن ۲۰۱۴، و در خلال عملیات HP Discover در لاس وگاس، Meg Whitman و Martin Fink پروژه ای را برای یک معماری کاملا جدید کامپیوتری به نام The Machine رونمایی کردند. این پروژه مبتنی بر خواص ممریستورها و سیلیکون فوتونیک ها بود و قرار بود قبل از پایان دهه در حوزه ی تجاری مورد استفاده قرار گیرد، این در حالی بود که ۷۵ از فعالیت های تحقیقاتی در آزمایشگاه های مربوط به همین کار بود.

در ۶ اکتبر ۲۰۱۴، هیولت پاکارد اعلام کرد که یک طرح برای تقسیم کمپانی به دو بخش سیستم های شخصی و پرینترها دارد. این عملیات که ابتدا توسط روزنامه ی وال استریت اعلام و سپس توسط دیگر رسانه ها تایید شد، باعث ایجاد دو شرکت معاملاتیِ معروف میشد: شرکت هیولت پاکارد و شرکت HP. Meg Whitman ریاست HP را بر عهده داشت. و Patricia Russo مدیرعامل هیولت پاکارد رئیس این کمپانی شد. Dion Weisler هم مدیر عامل HP شد.

در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۴، هیولت پاکارد کامپیوتر شخصی جدیدش به نام Sprout را معرفی کرد. در می ۲۰۱۵، کمپانی میخواهد کنترل ۵۱ درصد از سهام خودش را به ارزش ۲٫۴ میلیارد دلار به یک شرکت چینی به نام Tsinghua Unigroup واگذار کند.

همانطور که از قبل اعلام شد در ۱ نوامبر ۲۰۱۵ هیولت پاکارد نامش را به HP تغییر داد. و شرکت هیولت پاکارد به صورت یک کمپانی تازه تاسیس کار خود را شروع کرد. به همین دلیل HP قیمت سهام هیولت پاکارد و نماد آن (HPQ) را حفظ کرد و شرکت هیولت پاکارد معاملاتش را با استفاده از همان نماد خود (HPE) انجام می داد.

امکانات

عملیات اصلیِ HP از مرکز اصلی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا، امریکا فرماندهی میشود. عملیات مربوط به کشور امریکا از شهرستان هریس، تگزاس در نزدیکی هاستون فرماندهی می شود. دفاتر مربوط به امریکای لاتین در شهرستان میامی-دید، فلوریدا در نزدیکی میامی قرار دارند. دفاتر اروپایی آن در میرین، سوئد، نزدیک جنوا هستند. همچنین این کمپانی یک مرکز تحقیقاتی در پاریس ساکلی، ۲۰ کیلومتری جنوب پاریس، فرانسه دارد. دفاتر آسیایی نیز در سنگاپور واقع شده اند.

این کمپانی نیز در شهرهای لیکسلیپ، ایرلند؛ آستین، تگزاس؛ بویسی، آیداهو؛ کروالیس، ارگون؛ فورت کولینز، کلرادو؛ رزویل، کالیفرنیا؛ سن پترزبورگ، فلوریدا؛ سانتیگو، کالیفرنیا؛ توسلا، اوکلاهاما؛ ونکاور، واشنگتن؛ کانوی، آرکانساس و پلانو، تگزاس (دفاتر مرکزیِ قبلیِ EDS که HP آن را خریداری کرده) عواملی را دارد. در انگلستان HP در یک سایت بزرگ در برکنل، برکشیر می باشد و دفاتر مختلفی را در مکان های مختلف در انگلستان دارد که شامل یک برج دفتر مرکزی در خیابان ۸۸ میشود. کمپانی نیز یک دفتر مرکزی بزرگ و دفاتر وابسته ی زیادی در بخارست رومانی و بنگلور هندوستان تاسیس کرده است. MphasiS که مقر اصلیِ شهر بنگلور است به HP این امکان را داده که ردپایش را در شهر افزایش دهد (چون یکی از شرکت های تابعه ی EDS است).

محصولات و ساختار سازمانی

HP خط تولید پرینتر، اسکنر، دوربین دیجیتال، ماشین حساب، PDA، سرور، کامپیوترهای ایستگاه کاری و کامپیوترهای خانگی و دفتری را در اختیار دارد. از سال ۲۰۰۱ HP امکاناتش را بروزرسانی کرد و از آن زمان نه تنها سخت افزار و نرم افزار، بلکه از طیف گسترده ای از سرویس های مربوط به طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی زیرساخت های IT پشتیبانی می کند.

گروه تصویربرداری و چاپ HP (IPG) در سال ۲۰۰۵ با هدف “ارائه سیستم های تصویربرداری و چاپ، سخت افزارهای چاپگر، لوازم چاپ و دستگاه های اسکن، پشتیبانی از مصرف کنندگان و کسب و کارهای کوچک و متوسط و سازمان های بزرگ” راه اندازی شد.

محصولات و فناوری های مربوط به IPG به صورت زیر هستند:

  • چاپگرهای جوهرافشان و لیزری
  • مواد مصرفی و محصولات مربوطه
  • پرینتر/اسکنر/فکس های اداریِ چندکاره
  • چاپگرهای بزرگ Designjet و Scitex
  • چاپگرهای دیجیتال Indigo Digital Press
  • نرم افزار مدیریت چاپگر HP Web Jetadmin
  • مجموعه نرم افزاریِ مدیریت خروجی HP
  • فناوری ضبط نوریِ LightScribe
  • HP SPaM
  • Snapfish by HP، یک سرویس تولید و اشتراک تصویر

در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸، HP سرویس iPrint Photo را برای آیفون منتشر کرد. این یک اپلیکیشن نرم افزاریِ رایگان است که به کاربران امکان چاپ تصاویر ۴*۶ اینچ را می دهد.

گروه سیستم های شخصیِ HP (PSG) “یکی از فروشندگان پیشروی کامپیوترهای شخصی در دنیاست که مبتنی بر حجم واحد حمل و نقل و درآمد سالیانه می باشد”.  PSG بر روی موارد زیر معاملات خود را انجام می دهد:

  • سیستم های شخصی بیزینسی و تجهیزات جانبی
  • سیستم های شخصیِ مصرف کننده و تجهیزات جانبی (مثلا HP Pavilion، Compaq Presario و VoodooPC)
  • محاسبات دستی (مثلا iPAQ Pocket PC)
  • سرگرمی های “متصل” دیجیتال (مثلا HP MediaSmart TV، HP MediaSmart Servers، HP MediaVaults، درایوهای DVD+RW)

HP سهام شرکت Apple iPod را تا نوامبر ۲۰۰۵ فروخت.

شرکت بازرگانی HP (EB) متشکل از خدمات فناوری HP، خدمات سازمانی (ترکیبی از EDS قبلی که به آنها سرویس های HP گفته میشود)، سرویس های حرفه ای نظارت بر سرویس های امنیتی سازمانی HP، سرویس های امنیت اطلاعات و تضمین اطلاعات، بخش نرم افزاریِ HP و سرورهای سازمانی، گروه شبکه و ذخیره سازی (ESSN) هستند. سرورهای سازمانی، بخش های ذخیره سازی و شبکه (ESSN) بر محصولات “پشتیبانی” مثل محل های ذخیره سازی و سرورها نظارت دارند. HP Networking (ProCurve سابق) مسئول مجموعه محصولات NW می باشد. آنها یک بخش سازمانی از ESSN هستند.

 

یک دوربین HP با یک رابط SDIO که همراه با یک Pocket PC مورد استفاده قرار گرفته است.

یک دوربین HP با یک رابط SDIO که همراه با یک Pocket PC مورد استفاده قرار گرفته است.

HP Software Division عبارت است از واحد نرم افزاریِ کمپانی. در طول چند سال HP برند نرم افزار مدیریت سازمانیِ خودش را با نام HP OpenView تولید میکرد. از سپتامبر ۲۰۰۵ HP چند کمپانی نرم افزاری را به منظور تقویت بخش نرم افزاری خود در بازار کسب و کار خریداری کرد. بخش نرم افزاری HP چند نوع نرم افزار را فروخته است که شامل موارد زیر میشوند:

  • نرم افزار مدیریت خدمات کسب و کار
  • نرم افزار مدیریت چرخه ی کاریِ قابلیت ها
  • اپلیکیشن های نرم افزاری
  • داده های حجیم و تحلیل آنها
  • نرم افزار مدیریت خدمات و نمونه کارها
  • نرم افزار ارکستراسیون و اتوماسیون
  • نرم افزارهای امنیت سازمانی
    • ArcSight
    • Fortify Software
    • Atalla
    • TippingPoint

نرم افزار HP نیز سرویس هایی نظیر software as a service (SaaS)، رویکردهای رایانش ابری و سرویس های نرم افزاری شامل مشاوره، آموزش، سرویس های حرفه ای و پشتیبانی را ارائه می دهد.

دفتر استراتژی و تکنولوژیِ HP چهار عملیات اصلی را انجام می دهد:

  1. کنترل ۳٫۶ میلیارد دلار سرمایه ی مربوط به بخش تحقیق و توسعه
  2. توسعه ی انجمن فنیِ سراسریِ کمپانی
  3. هدایت استراتژی کمپانی و ترکیب عملیات مربوط به توسعه
  4. انجام فعالیت های بازاریابیِ جهانی

در سال ۱۹۶۶ مشخص شد که آزمایشگاه های HP هدف شان تحویل فناوری های جدید و ایجاد فرصت های کسب و کاری است فراتر از استراتژی های فعلیِ HP هستند. یکی از نمونه های مربوط به فناوری های فعلیِ آزمایشگاهیِ HP عبارت است از Memory spot chip در سال ۲۰۰۶٫ HP IdeaLab یک انجمن وب را در رابطه با نوآوری های ابتدایی به منظور دریافت بازخورد مصرف کنندگان و توسعه ی جامعه در نظر میگیرد.

همچنین HP سرویس های تحت مدیریتی را ارائه می دهد که به وسیله ی آنها میتوان رویکردهای کامل پشتیبانی از IT را برای دیگر کمپانی ها و سازمان ها در نظر گرفت. برخی از مثال های آن عبارت اند از:

  • “پشتیبانی حرفه ای” و “پشتیبانی برتر” برای مایکروسافت در بازار EMEA. این کار توسط دانشگاه لایسلیپ در نزدیکی دوبلین، سوفیا و اسرائیل انجام می شود. پشتیبانی در زمینه ی سیستم عامل های مایکروسافت، Exchange، Sharepoint و برخی از نرم افزارهای مجموعه ی office انجام می شود.
  • خدمات برون سپاری برای کمپانی های نظیر بانک ایرلند، برخی از بانک های انگلستان و امریکا و نیروهای دفاعیِ ایالات متحده.
  • پروژه ی کامپیوتری در سرویس سلامت همگانی دانشگاه امریکا

کارکنان و فرهنگ

اطلاعات بیشتر: لیست رهبرانِ اجراییِ هیولت پاکارد

بنیان گذاران یک شیوه ی مدیریت را توسعه داده اند که به “The HP Way” معروف است. عبارت HP Way در حوزه ی هیولت پاکارد به معنای “یک ایدئولوژی هسته ای است که در آن فرد مورد احترام زیادی قرار میگیرد، نسبت به کیفیت قابل قبول و قابل اطمینان تعهد وجود دارد، نسبت به مسئولیت اجتماعی تعهد وجود دارد. در این ایدئولوژی کمپانی کمک های فنی را به منظور پیشرفت و رفاه حال بشر ارائه می دهد”. در اینجا فرضیه های مربوط به The HP Way را داریم:

  1. ما برای افراد اعتماد و احترام زیادی قائلیم.
  2. ما بر روی سطح بالایی از موفقیت و همکاری تمرکز می کنیم.
  3. ما کار خود را با یکپارچگی بینظیری انجام می دهیم.
  4. ما از طریق کار تیمی به اهداف مشترک مان دست پیدا می کنیم.
  5. ما انعطاف پذیری و نوآوری را در اولویت قرار می دهیم.

 

افراد برجسته

  • مایکل کاپلاس (مدیر عامل/رئیس Compaq-رئیس HP)
  • بارنی الیور (بنیان گذار و مدیر آزمایشگاه های HP)
  • استیو وزنیاک
  • تام پرکینس
  • کارلی فیورینا (کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۶)
  • مت شیهن (مشاور خدمات اجرایی HP در پلانو، تگزاس؛ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان تگزاس)
  • جان شولتز (وکیل HP – دادخواه اوراکل)

مسئولیت اجتماعی شرکت

در ژولی ۲۰۰۷، کمپانی اعلام کرد که به هدفش رسیده است. کمپانی در سال ۲۰۰۴ میخواست یک میلیارد پوند از بخش قطعات الکترونیک، تونر و کارتریج درآمد حاصل کند. هدف بعدی آن کسب دو میلیارد پوند از بخش سخت افزار تا پایان سال ۲۰۱۰ بود. در سال ۲۰۰۶ کمپانی ۱۸۷ میلیون پوند از بخش الکترونیک درآمد داشت؛ یعنی ۷۳ درصد بیشتر از نزدیک ترین رقیب خودش.

در سپتامبر ۲۰۰۹، Newsweek در رقابت Green Rankings از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ رتبه ی ۱ را به HP داد. بر اساس آمار سایت environmentalleader.com، “هیولت پاکارد به دلیل برنامه های کاهش انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) که داشت رتبه ی اول را کسب کرد و اولین کمپانی IT بود که گزارش انتشار گازهای گلخانه ای خودش در رابطه با زنجیره ی تامینش ارائه کرد”. علاوه بر این HP اقداماتی را جهت حذف موارد سمی از محصولات خود انجام داده است، ولی با این وجود Greenpeace این کمپانی را به جهت خوب کار نکردن در این زمینه مورد انتقاد قرار داده است.

HP در لیست مربوط به ۱۰۰ نفر از بهترین شهروندان سازمانی در مجله ی مسئولیت های سازمانی سال ۲۰۱۰ پیشرفت خوبی را داشت. این لیست توسط PR Week به عنوان یکی از مهم ترین رتبه بندی های کسب و کار در امریکا در نظر گرفته شده است. HP به دلیل رهبری اش در هفت زیرمجموعه شامل محیط، تغییرات آب و هوایی و همکاری های بشردوستانه، نسبت دیگر کمپانی های Russell 1000 Index برتری داشت. در سال ۲۰۰۹ HP رتبه ی پنجم را به دست آورد.

مجله ی Fortune کمپانی HP را به عنوان یکی از بهترین کمپانی های سال ۲۰۱۰ معرفی کرد و رتبه ی ۲ را در صنعت کامپیوتر و رتبه ی ۳۲ را در لیست کلی خود به آن اعطا کرد. در این سال HP در صنعت کامپیوتر رتبه ی ۱ را در زمینه ی مسئولیت اجتماعی، سرمایه گذاری بلندمدت، رقابت جهانی و استفاده از دارایی های شرکتی به دست آورد.

در می ۲۰۱۱، HP یک گزارش سراسری از دستاوردهایش در سال ۲۰۱۰ ارائه کرد. این گزارش که دهمین گزارش کمپانی است یک دید جامع از برنامه های شهروندی، پیشرفت و اهدافِ HP ارائه می کند و چگونگی استفاده ی HP از فناوری، اعتبار و تجربه و تخصص را در راستای ایجاد تاثیرات مثبت بر جهان توضیح می دهد. گزارش کمپانی در سال ۲۰۰۹ بهترین گزارش مسئولیتیِ شرکت ها در سال شد. در گزارش های ۲۰۰۹ آمده است که HP مصرف انرژی خودش را در مقایسه با سال ۲۰۰۸ به میزان ۹ درصد کاهش داده است. HP در مجموع ۱۱۸۰۰۰ تن محصولات الکترونیک را بازیابی کرد که حاوی ۶۱ میلیون کارتریج پرینتر بود.

بر اساس یکی از گزارش های San Francisco Chronicle در سال ۲۰۱۰، HP یکی از ۱۲ کمپانی بود که بر اساس این تعریف کار کرده اند: “طراحی محصولاتی که از ابتدا ایمن باشند و بر اساس اصول شیمی سبز تولید شده باشند”. HP تقدیرنامه هایی از طرف سازمان محیط زیست کالیفرنیا دریافت کرد.

در ماه می ۲۰۱۰، HP از طرف موسسه Ethisphere به عنوان یکی از با اخلاق ترین شرکت های دنیا لقب گرفت. این دومین سالی بود که HP در این لیست قرار گرفته بود. Ethisphere برای ایجاد این لیست هزاران نامزد در بیش از ۱۰۰ کشور و ۳۵ صنعت را مورد تحلیل قرار داد. HP از بین ۱۰۰ کمپانی تنها شرکتی بود که با اختلاف در رده ی اول قرار داشت و تنها فروشنده ی سخت افزاری است که در این زمینه به رسمیت شناخته شده بود. Ethisphere افتخار می کند به شرکت هایی که استانداردها و شیوه های تجارت اخلاقی را با فراتر رفتن از حدود قانونی بهبود می بخشند و ایده های نوآورانه ای را معرفی می کنند که به نفع بشر می باشند.

HP در لیست Greenpeace مربوط به شرکت Greener Electronics قرار دارد که این شرکت تولیدکنندگان الکترونیک را بر اساس سیاست های پایداری شان، انرژی و آب و هوا و محصولات سبز رتبه بندی می کند. در نوامبر ۲۰۱۱، HP جایگاه اول را (از بین ۱۵ جایگاه) با امتیاز ۵٫۹ کسب کرد. HP این امتیازات را بیشتر به خاطر معیارهای عملیاتی و پایداریِ جدید، داشتن بهترین برنامه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سیاست تهیه ی گزارش کامل به دست آورده است. در گزارش نوامبر ۲۰۱۲، HP با کسب امتیاز ۵٫۷ جایگاه دوم را کسب کرد.

HP مخصوصا در زمینه ی انتشار گازهای گلخانه ایِ خارجی و تنظیم برنامه هایش در راستای کاهش آنها خوب عمل کرده است. با این حال، بر اساس گزارش Greenpeace، کمپانی HP در آینده با ریسک هایی مواجه میشود (به دلیل اینکه این کمپانی عضوی از انجمن های تجاری است که در مقابل استانداردهای بهره وری انرژی اظهارنظر کرده اند).

HP حریم خصوصی و امنیت اطلاعات را در اولویت کار خود قرار داده است. درسال ۲۰۱۰ در مطالعه ی سالانه ی Ponemon که مربوط به کمپانی های قابل اطمینان می باشد، HP مقام چهارم را به دست آورد. از سال ۲۰۰۶ HP مستقیما با کنگره ی امریکا، کمسیون تجارت فدرال (FTC) و دپارتمان تجارت کار می کند تا بدین وسیله بتواند استراتژی های جدیدی را مطابق با قوانین تولید کند. HP نقش کلیدی را در گزارش دسامبر ۲۰۱۰ FTC مبنی بر “محافظت از حریم خصوصی مصرف کننده در عصر تغییرات سریع” بازی کرده است.

پس از دریافت ۹ جایزه ی سالانه در زمینه ی “مورد احترام ترین کمپانی در چین” توسط HP از ناظر اقتصادی و دانشگاه پکن، این کمپانی جایزه ی “۱۰ سال مشارکت” را به لیست افتخاراتش اضافه کرد. هدف از در نظر گرفتن این جایزه شناسایی کمپانی هایی است که عملکرد برجسته و پایداری در کسب و کار، توسعه و مسئولیت اجتماعی دارند.

برند

بر اساس یک مطالعه ی هفتگی که بر روی کسب و کارها انجام میشود، HP 11مین برند ارزشمند جهان در سال ۲۰۰۹ شد.

HP حامیان مالی زیادی دارد. یکی از معروف ترین اسپانسرها Mission است. از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹، و مجددا از سال ۲۰۱۳ HP اسپانسر تیم لیگ برتریِ تاتنهام هاتسپور بود. از ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ آنها اسپانسر یکی از باشگاه های لیگ فوتبال استرالیا به نام North Melbourne Football Club بودند. همچنین تا سال ۲۰۰۵ اسپانسر تیم فرمول ۱ BMW Williams بودند. تا سال ۲۰۱۰ هم اسپانسر Renault F1 بودند. کمپانی HP نیز اسپانسرهایی را در بخش کسب و کار دارد که شامل اسپانسرهای تجاری مثل Fespa (نمایشگاه های تجاریِ چاپ)، کنفرانس O’Reilly Media (توسعه ی وب) میشود.

پس از قرارداد با Compaq در سال ۲۰۰۲، HP در حوزه ی سیستم های خانگی و لپتاپ برندِ ” Compaq Presario” و در حوزه ی سرورهای معماری اینتل برند “HP ProLiant” را راه اندازی کرد. (برند HP Pavilion در زمینه ی لپتاپ های سرگرمی خانگی و سیستم های خانگی کار می کند).

سرورهای ” NonStop” دوجانبه در حال حاضر تحت برند ” HP Integrity NonStop” کار می کنند.

بحث

بازگویی

در مارس ۲۰۰۳، HP جریان نقدی سه ماهه ی اول سال خود را مورد بازبینی قرار داد که مشخص شد به دلیل خطای حسابداری ۱۸ درصد از آن کاسته شده است. بر اساس گزارشات قبلی جریان نقدی واقعی مربوط به عملیات ۶۴۷ میلیون دلار بود، نه ۷۹۱ میلیون.

رسواییِ جاسوسی

متن اصلی: رسوایی جاسوسی هیولت پاکارد

در ۵ سپتامبر ۲۰۰۶، Shawn Cabalfin و David O’Neil از روزنامه ی Newsweek مقاله ای منتشر کردند مبنی بر اینکه کنسول اصلی HP به درخواست پاتریشیا دون رئیس کمیته، با تیمی از متخصصان امنیتی قرارداد بست تا در مورد اعضای هیئت مدیره و چند روزنامه نگار تحقیق و منبع نشت اطلاعات را شناسایی کنند. متخصصان امنیتی محققان خصوصی را استخدام کردند که از یک روش جاسوسی شناخته شده تحت عنوان pretexting استفاده می کردند. Pretexting محققانی را به کار گرفت که هویت مشتریان و روزنامه نگاران (شامل خبرنگاران وابسته به CNET، نیویورک تایمز و وال استریت) را جعل می کردند تا بتوانند سوابق تماس های تلفنی آنها را به دست آورند. اطلاعات نشت شده مربوط به استراتژی های بلند مدت HP و در یکی از مقالات CNET در ژانویه ی ۲۰۰۶ منتشر شده بودند. از آن زمان بسیاری از کارمندان HP که متهم شده بودند تبرئه شدند.

سخت افزار

در نوامبر ۲۰۰۷، هیولت پاکارد یک آپدیت جدید را برای BIOS منتشر کرد که طیف وسیعی از لپتاپ ها را پوشش می دهد و همیشه در حال اجرا می باشد (خواه سیستم روشن باشد خواه خاموش). دلیل آن جلوگیری از گرم شدن بیش از حد واحد پردازش گرافیکی Nvidia (GPU) می باشد که این قطعه توسط بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات الکترونیک نظیر کمپانی هیولت پاکارد، dell و اپل مورد استفاده قرار میگیرد. در ژولی ۲۰۰۸، HP یک آپدیت را به منظور تعویض ماردبردهای مورد نظر منتشر کرد. با این حال این آپشن برای همه ی مدل های مجهز به چیپست های معیوب Nvidia ارائه نشد، با اینکه تحقیقات نشان دادند این کامپیوترها تحت تاثیر خطا هستند. علاوه بر این جایگزینی مادربرد یک تعمیر موقت بود، چون خطا به صورت ذاتی در همه ی بخش ها وجود داشت. در همین راستا چند وب سایت این مسئله را مورد بررسی قرار داده اند که مهم ترین آنها www.hplies.com می باشد. یکی دیگر از سایت ها www.nvidiadefect.com می باشد که مشخصات خطا را دقیق توضیح داده و به صاحبان کامپیوترهای آسیب دیده مشورت هایی را ارائه میدهد. چند شکایت کوچک در همین زمینه در چند ایالت رخ داده و مواردی نیز در کشورهای دیگر ثبت شده اند. هیولت پاکارد نیز شکایتی را در سال ۲۰۰۹ در مورد کامپیوترهای i7 خود دریافت کرده است. شکایت کنندگان گفته اند که سیستم هایشان پس از ۳۰ دقیقه روشن ماندن قفل می کند. حتی پس از جایگزینیِ سیستم های i7 جدیدتر باز هم این مشکل وجود داشت.

شکایت علیه اوراکل

در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱، HP شکایتی را دادگاه عالی کالیفرنیا در شهر سانتاکلارا بر علیه کمپانی اوراکل تنظیم کرد. آنها مدعی شدند کمپانی اوراکل قرارداد پشتیبانی از ریزپردازنده های Itanium که در سرورهای سازمانیِ بزرگ کاربرد دارد را نقض کرده است. در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱، HP یک “درخواست قانونی رسمی” را در جهت مجبور کردن سومین سازنده ی نرم افزار جهان (اوراکل) به لغو تصمیمش مبنی بر متوقف سازی توسعه ی نرم افزارش برای زیرپردازنده ی اینتل Itanium و ساخت سرورهای اختصاصی ارسال کرد. HP برنده ی دادخواست مبنی بر مجبور کردن اوراکل برای تولید نرم افزار سازگار با پردازنده ی Itanium در سال ۲۰۱۲ شد. در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۶ اوراکل محکوم به پرداخت ۳ میلیارد دلار به عنوان خسارت به HP شد. اوراکل اعلام کرده در مورد این رای درخواست تجدیدنظر خواهد داد.

استفاده از Autonomy

به  Autonomy Corporation و Hewlett Packard نیز مراجعه کنید

در نوامبر ۲۰۱۲ HP حدودا ۸٫۸ میلیارد دلار در رابطه با استفاده از Autonomy Corporation PLC در کشور انگلستان دریافت کرد. تیم قبلیِ مربوط به Autonomy صریحا این اتهام را رد کرده.

Autonomy متخصص تحلیل داده های حجیمِ بدون ساختار است و تا سال ۲۰۱۰ بزرگ ترین و موفق ترین کسب و کار نرم افزاریِ انگلستان بوده است. این شرکت از روش بازاریابی کارآفرینانه ی تهاجمی استفاده میکند.

HP در آن زمان مدیر عامل قبلی خودش را به دلیل هزینه های بی نظم و زیاد اخراج و Léo Apotheker را به عنوان مدیرعامل و رئیس منصوب کرد. به نظر میرسد HP در زمینه ی بازارهای جدید عمده مثل محیط ابری و سرویس های سیار با مشکل روبرو شده است. استراتژی Apotheker هدفش کنار گذاشتن سخت افزار می باشد.

این نوع معامله به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته و از آن به عنوان «معامله نامعقول»، «تغییر استراتژی تخریبی» و تلاش «بی­نظم و پُر هرج­ومرج» به منظور تغییر موقعیت سریع شرکت HP و افزایش درآمدها نام برده می­شود و حتی به وسیله CFO شخصی HP مورد مخالفت قرار گرفته است. ظرف یک سال، آپوتکار (Apotheker = مسئول شرکت HP) اخراج شد، درگیری­های فرهنگی عمده آشکار گردید و شرکت HP میزان ۸/۸ میلیارد دلار از ارزش خودمختاری خود را کاهش داد.

شرکت HP ادعا می­کند که این امر از «اشتباهات حسابداری، جعل­نمودن­ها و افشای شکست­ها» به وسیله­ی مدیریت قبلی (یعنی کسی که در واقع شرکت HP را به «نمونه مکتوب از توقف دفاعی» متهم می­کند)  ناشی می­شود تا مدارک موجود در مورد دانش و آگاهی قبلی خود و مدیریت نامناسب (سوءمدیریت) را مخفی نماید و شرکت را تضعیف کند (با توجه به آگاهی عمومی از سال ۲۰۰۹ نسبت به مسائل مربوط به گزارش مالی و اینکه حتی CFO شخصی HP باقیمت پرداختی مخالف است). ناظران خارجی در حالت کلی بیان می­کنند که به نظر می­رسد تنها بخش کوچکی از حذف شدگی در نتیجه­ی اشتباهات حسابداری بوده است و اینکه شرکت HP پیش از این برای گسترش تجارت بیش از حد خود، مبالغی را (به صورت رشوه) پرداخت نموده است.

دفتر ضد تبهکاری­های بزرگ انگلستان یا SFO (Serious Fraud Office) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) با پیوستن به سازمان FBI و اعلام همکاری با این سازمان، به جستجو و ارزیابی ناهنجاری­های بالقوه پرداخته­اند. تعداد سه دادخواست به وسیله سهامداران بر علیه شرکت HP (در ارتباط با کاهش و سقوط ارزش سهام این شرکت) ارائه شده است. در آگوست سال ۲۰۱۴، قاضی دادگاه منطقه­ای ایالات متحده، پیشنهاد صلح و توافقنامه را مطرح نمود که بر اساس آن مدیریت قبلی خودمختار استدلال کرده که همکاری و تبانی با هدف انحراف مسیر ارزیابی دقیق مسئولیت و دانش شخصی شرکت HP از طریق به کار گیری وکلای شاکی از موارد موجود و هدایت مجدد آن­ها در مقابل فروشندگان و مدیریت خودمختار قبلی برای هزینه­ای تا ۴۸ میلیون دلار صورت گرفته است؛ به گونه­ای که افراد شاکی با پایان­دهی به شکایت­ها بر علیه مدیریت شرکت HP و به طور مشابه هدایت این شکایت­ها به سمت فروشندگان و مدیریت خودمختار قبلی موافق می­باشند.در ژانویه سال ۲۰۱۵، دفتر ضد تبهکاری­های بزرگ (SFO) این بررسی و ارزیابی را مختومه اعلام نمود و بیان نمود که احتمال تعقیب و پیگرد قانونی موفقیت آمیز اندک است. این اختلاف نظر هنوز در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی قرار دارد و توسط شورای گزارشگری مالی انگلستان و ایرلند در حال بررسی است. در تاریخ ۹ ژوئن سال ۲۰۱۵، شرکت HP موافقت کرد تا مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را به سرمایه­گذاران (یعنی افرادی که سهام شرکت HP را بین ۱۹ آگوست سال ۲۰۱۱ و ۲۰ نوامبر سال ۲۰۱۲ خریداری نموده بودند) پرداخت کند تا از این طریق وضعیت موجود را آرام کند.

شهرک­های اسرائیلی

در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۵، ریچارد فالک (سخنگوی شورای حقوق بشر) در مورد وضعیت حقوق بشر در سرزمین­های فلسطینی که ازسال ۱۹۶۷ اشغال شده است، تحریم شرکت HP همراه با سایر تجارت­هایی که از شهرک­های اسرائیلی­نشین در سرزمین­های اشغالی فلسطین منفعت می­برند را خواستار شد و بیان نمود که این تحریم­ها تا زمانی که این شرکت­ها در جهت حمایت از حقوق بشر و پیروی از قانون بشردوستانه قرار نگیرند باید تداوم داشته باشد. در سال ۲۰۱۴، کلیسای پروتستان موافقت خود مبنی بر جلوگیری از حمایت شرکت HP از سیاست­های اسرائیلی در قبال فلسطینیان را اعلام نمود. در سال ۲۰۱۵، کمیسیون حقوق بشر شهر پورتلند طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن، ساکنین شهر پورتلند نباید محصولات ارائه شده توسط شرکت­های کاترپیلار، G4S، هیولت پاکارد (معروف به HP) و موتورولا را خریداری نمایند. این شرکت­ها به حمایت از اسرائیل در اشغالگری فلسطین متهم شده­اند.

رشوه­خواری (Bribery)

در تاریخ ۹ آوریل سال ۲۰۱۴، مشخص شد که زیرمجموعه­های تابعه شرکت HP در کشورهای روسیه، لهستان و مکزیک، قانون FCPA (قانون منع ارتشا در فعالیت­های بازرگانی خارجی) را نقض نموده­اند. طبق بررسی صورت گرفته توسط سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مشخص شد که این نمایندگی­ها و زیرمجموعه­های تابعه شرکت HP، با پرداخت رشوه به مقامات دولتی این سه کشور، زمینه­ را جهت منقعد کردن قراردادهای عمومی سودآور فراهم نموده­اند. بر اساس گزارش SEC، زیرمجموعه­های شرکت HP بیش از ۲ میلیون دلار رشوه از طریق عاملان و شرکت­های پوسته­ای (shell companies) مختلف به مقامات رسمی دولت روسیه پرداخت نموده­اند تا بتوانند قرارداد چندین میلیون دلاری با اداره دادستان فدرال را حفظ کنند. در کشور لهستان، زیرمجموعه­های شرکت HP بیش از ۶۰۰۰۰۰ دلار رشوه­ نقدی و پاداش به مقامات دولتی پرداخت نموده­اند تا بتوانند قراردادهایی را با اداره پلیس ملی لهستان منعقد کنند. همچنین شرکت HP به منظور پیروز شدن در رقابت با سایرین جهت فروش نرم­افزار خود (نرم­افزار کاربردی جهت استفاده در شرکت نفت دولتی مکزیک)، بیش از ۱ میلیون دلار رشوه در کمیسیون­های تورمی به یکی از مشاوران پرداخت نموده است. این مشاور با یکی از مقامات بلند پایه رابطه نزدیک داشته و از این طریق زمینه جهت پیروزی شرکت HP را فراهم نموده است. شرکت HP موافقت نمود تا ۱۰۸ میلیون دلار به منظور حل و فصل هزینه­های SEC و یک پرونده جنایی همزمان پرداخت کند.

 

Click to rate this post!
[Total: 3 Average: 5]

One thought on “شرکت هیولت پاکارد (HP)

  • By احمد بصیری - Reply

    سلام لطفا وخواهشا منتظر درایور پرینتر سفید اچ پی لیزر جت ۲۳۰۰ مربوط به ۱۵ سال پیش هستم چگونه تهیه کنم گیر نمیاد ممنون۰

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>